logo
Open Close

Valmisruokaa nuorilta nuorille – Keravalaisen Kurkelan koulun oppilaat suunnittelivat Kokkikartanolle tuotteen

16.1.2023

Olisiko Kokkikartanon seuraava uutuustuote savulohiwrap, omenapiirakka, kanasalaatti vai kenties tofutortilla?

Oppilaat saivat aikaan kirjavan joukon raikkaita tuoteideoita, jotka sisälsivät oivaltavia näkökulmia ruoan terveellisyydestä, ravitsevuudesta ja helppoudesta sekä erityisruokavalioista ja allergioista.

Kurkelan koulu ja Kokkikartano tekivät syyslukukaudella yhteistyöprojektin, jossa yhdeksäsluokkalaiset suunnittelivat Kokkikartanolle uuden valmisruoan. Mukana olivat Kurkelan koulun 9C sekä ”Eväitä omaan elämään”-valinnaisaineryhmä.

Tuoteryhmä- ja brändipäällikkö Sanna Heikfolkin mukaan projekti oli Kokkikartanolle hyvä tilaisuus kuulla nuoria kuluttajia.

­– Vaikka nuoret eivät ole Kokkikartanon pääkohderyhmä, he kuitenkin vaikuttavat kotiensa ruokaostoksiin jo merkittävästi. On hyvä tietää, mitä he ajattelevat valmisruoasta ja ruoasta ylipäätään.

Tehtävänannossa oppilaita kehotettiin miettimään, kenelle tuote sopii, koska olisi hyvä hetki syödä tuote ja kenen kanssa, minkälainen pakkaus sillä olisi, mikä erottaa tuotteen muista kilpailevista tuotteista sekä mitä ja miten tuotteesta halutaan kertoa – eli samoja asioita, mitä Kokkikartanonkin tuotekehityksessä mietitään.

Oppilaiden ideariihi käynnistyi Kokkikartanon tuoteryhmä- ja brändipäällikkö Sanna Heikfolkin
antamalla tuotekehitystehtävällä syyskuussa.
Osana projektia oppilaat pääsivät katsomaan, miten Kokkikartanon ruokia valmistetaan.
Tuotantokierrokselle varustautuminen oli jo itsessään hilpeyttä herättävä ohjelmanumero.

Kärkikolmikossa smoothie, pizza ja tortilla

Kun Kokkikartanon tuomaristo pääsi joulukuussa näkemään oppilaiden kehittämät tuoteideat, edessä oli vaikea tehtävä valita töistä kolme parasta. Jokainen esitys sisälsi tärkeitä havaintoja valmisruokamarkkinasta, Kokkikartanon valikoimasta tai nuorten ruokailusta.

– Savulohiwrapissa oli hienosti otettu huomioon ravintosisältö kuten proteiinin ja kalsiumin määrä. Omenapiirakka-välipalan reseptin oppilaat olivat itse testanneet, mikä oli hienoa. Myös Yippee-kanasalaatin luonut ryhmä saa ison plussan reseptin kehittelystä ja testaamisesta! Lisäksi pakkaus oli fiksusti suunniteltu, Sanna kertoo.

Oppilaiden tuotekehitysprojekti huipentui syyslukukauden päätteeksi esitystilaisuuteen,
jossa Kokkikartanon raati valitsi ideoista kolme parasta.
Vegaaninen kaalilaatikko perinteisen lihakaalilaatikon rinnalle oli hyvä idea!

Voittajatyöksi valikoitui lopulta smoothie-välipala ”Nordic bowl”, joka hurmasi erityisesti visuaalisuudellaan.

– Kaunis pakkaus näytti heti valmiilta. Oppilaat olivat hienosti miettineet tuoteryhmään kolme tuotetta ja niille nimet sekä reseptit. Helposti mukaan otettaville, terveellisille ja herkullisille välipaloille on tarvetta. Kaiken kaikkiaan hieno työ, Sanna perustelee.

Toiselle sijalle tuli pizza nimeltä ”Pitza” ja kolmannelle tofutortilla ”Tofto”, jotka molemmat saivat kiitosta hyvästä tuotenimestä.

– Uusi, lyhyt ja helposti mieleen jäävä nimi on todella tärkeä osa tuotetta. Toftossa oli lisäksi mietitty hyvin pakkauksen erottuvuus hyllyssä sekä ostamisen ja syömisen helppous. Pitzassa puolestaan korostuivat laadukkaat raaka-aineet, mikä onkin ihan Kokkikartanon brändin ytimessä.

Voittajakolmikkoon ylsivät välipalasmoothie, pizza ja tofutortilla.

Löytyykö tulevaisuudessa jokin näistä tuotteista Kokkikartanon valikoimasta, sitä ei vielä tiedetä. Ainakin inspiraatiota Kokkikartanon omaan tuotekehitykseen nuorten ideat kuitenkin toivat.

– Ideat olivat rohkeita ja myös ”vanhoja ideoita” kierrätettiin nerokkaasti uudella kulmalla. Olin ilahtunut nuorten tekemistä hyvistä oivalluksista, Sanna toteaa.

Kokkikartano kiittää Kurkelan koulun oppilaita ja opettajia yhteistyöstä!

Tehtävää ohjasivat Kurkelan koulun opinto-ohjaaja Olli Pilpola, kotitalouden opettaja Päivi Kuntijärvi, Suomen kielen opettaja Mikko Kuismin, Yhteiskuntaopin opettaja Anne Arojärvi sekä kuvataiteen opettaja Sisi Lindeblad.